Boris Leven is a Production Design Russe born on 13 august 1908 at Moscow (Russie)
If you like this person, let us know!
Nationality RussieBirth 13 august 1908 at Moscow (
Russie)
Death 11 october 1986 (at 78 years) at Los Angeles (
USA)
Boris Leven (August 13, 1908 - October 11, 1986) was a Russian-born Academy Award-winning art director and production designer whose Hollywood career spanned fifty-three years.
Born in Moscow, Leven emigrated to the United States in 1927 and became a naturalized citizen in 1938. After receiving a Bachelor of Arts in architecture from the University of Southern California, he attended the Beaux-Arts Institute of Design in New York City.
Leven began his film career as a sketch artist at Paramount Pictures in 1933 and moved to 20th Century Fox three years later. His first screen credit was as the art director for Alexander's Ragtime Band (1938), which garnered him the first of nine Oscar nominations.
The designs Leven created over the years ranged from realistic to highly stylistic. For Giant (1956), he constructed the Victorian home that sits isolated in a wide expanse of open field, which became an iconic image for the film. His work for West Side Story (1961), which won him the Academy Award for Best Color Art Direction, included actual New York City locations combined with a tenement rooftop and fire escape, inspired by the more abstract stage production, that were built on a soundstage. For New York, New York (1977), he created a fantasized version of Manhattan set in the 1940s.
As an art director, Leven contributed to The Flying Deuces (1939), Hello Frisco, Hello (1943), Invaders from Mars (1953), The Silver Chalice (1954), and Jonathan Livingston Seagull (1973), among others. His credits as production designer include Donovan's Brain (1953), Anatomy of a Murder (1959), Two for the Seesaw (1962), The Sand Pebbles (1966), The Sound of Music (1965), Star! (1968), The Andromeda Strain (1971), Mandingo (1975), The Last Waltz (1978), The King of Comedy (1982), Fletch (1985) and The Color of Money (1986).
Leven wed Vera Glooshkoff on February 8, 1946. He died in Los Angeles, California. Mrs. Leven died at the age of 101 in June 2011. Prior to her death she had passed several of Boris Leven's paintings and film drawings to the University of Southern California and New York's MOMA. Biography
Après un premier apprentissage de la peinture et de l'architecture dans son pays natal, Boris Leven émigre en 1927 aux États-Unis, où il poursuit ses études d'architecture. En 1933, il s'installe à Los Angeles et oriente sa formation (jusqu'en 1937) dans le domaine des décors de cinéma, ayant notamment comme maître Hans Dreier.
Son premier film comme directeur artistique est La Folle Parade d'Henry King (avec Tyrone Power et Alice Faye), sorti en 1938, année où il est naturalisé américain. Suivent plus de soixante-dix autres films américains (parfois comme chef décorateur).
En particulier, il collabore avec le réalisateur Robert Wise sur six films, depuis West Side Story (1961, avec Natalie Wood et Richard Beymer) jusqu'à Le Mystère Andromède (1971, avec Arthur Hill et David Wayne), en passant entre autres par La Mélodie du bonheur (1965, avec Julie Andrews et Christopher Plummer).
En fin de carrière, il travaille sur quatre réalisations de Martin Scorsese, dont New York, New York (1977, avec Liza Minnelli et Robert De Niro) et La Couleur de l'argent (avec Paul Newman et Tom Cruise), son dernier film sorti le 17 octobre 1986, six jours après sa mort.
Parmi ses autres films notables, citons Shanghai Gesture de Josef von Sternberg (1941, avec Ona Munson et Gene Tierney), Pour toi j'ai tué de Robert Siodmak (1949, avec Burt Lancaster et Yvonne De Carlo), Géant de George Stevens (1956, avec Rock Hudson et Elizabeth Taylor), Autopsie d'un meurtre d'Otto Preminger (1959, avec James Stewart et Lee Remick), ou encore Mandingo de Richard Fleischer (1975, avec Susan George et James Mason).
Il obtient neuf nominations à l'Oscar des meilleurs décors — voir détails ci-dessous — entre 1939 (pour son premier film La Folle Parade) et 1987 (à titre posthume, pour son dernier film La Couleur de l'argent), dont un gagné en 1962 (pour West Side Story).
Boris Leven est également directeur artistique à la télévision, sur deux téléfilms américains diffusés en 1974.
Best films
(1965)
(Production Design)
(1985)
(Production Design)
(1986)
(Production Design)
(1961)
(Production Design)
(1956)
(Production Design)
(1938)
(Art Direction) Usually with