Search a film or person :
FacebookConnectionRegistration
James Ellroy is a Actor and Scriptwriter American born on 4 march 1948 at Los Angeles (USA)

James Ellroy

James Ellroy
If you like this person, let us know!
Birth name Lee Earle Ellroy
Nationality USA
Birth 4 march 1948 (76 years) at Los Angeles (USA)

James Ellroy, de son vrai nom Lee Earle Ellroy, né le 4 mars 1948 à Los Angeles, en Californie, est un écrivain et scénariste américain, spécialisé dans le roman noir et le roman policier historique.

S'affirmant comme « conservateur » et « réactionnaire », il dépeint dans son œuvre un monde particulièrement pessimiste et corrompu, dans lequel perce néanmoins la notion de rédemption, fil conducteur de nombre de ses ouvrages. Parmi ceux-ci, on peut citer la série de quatre livres sur Los Angeles dont font partie Le Dahlia noir et L.A. Confidential, sa trilogie Underworld USA qui retrace son histoire des États-Unis de 1958 à 1973, ainsi que son récit autobiographique Ma part d'ombre.

Plusieurs de ses romans ont été adaptés au cinéma. Il est surnommé American Dog ou le Dog.

Biography

James Ellroy est né à l'hôpital du Bon Samaritain de Los Angeles le 4 mars 1948 d'un père comptable (Armand Ellroy) de 50 ans et d'une mère infirmière, originaire du Wisconsin. Ses parents divorcent six ans plus tard. Sa mère obtient la garde de l'enfant et celui-ci a dix ans lorsqu'elle emménage dans un quartier populaire de Los Angeles, El Monte. James est déjà un fervent lecteur de littérature policière. À ce propos, il dira : « J'étais un lecteur vorace ».

Geneva Hilliker Ellroy (1915-1958), sa mère, est assassinée le 22 juin 1958 et retrouvée par une bande de jeunes près du lycée Arroyo. L'assassin ne sera jamais arrêté. James est confié à son père et il est livré à lui-même. Il sombre peu à peu dans la délinquance. C'est à cette époque qu'il commet ses premiers cambriolages. Il fait la connaissance de Randy Rice en 1961, à qui est d'ailleurs dédié Brown's Requiem. Ils sont deux petits voyous qui font les quatre cents coups, partageant leur goût pour les romans noirs.

James Ellroy est renvoyé du collège à 17 ans, sans diplôme. Alors que la santé de son père se dégrade, Ellroy s'engage dans l'armée en 1965 et fait ses armes en Louisiane. Le père succombe rapidement d'une crise cardiaque. Sa mort marque le début d'une lente descente aux enfers. Ellroy se fait réformer de l'armée, il retrouve son ami Randy et sombre avec lui dans la consommation d'alcool et de drogue.

Ellroy vit plus de dix ans sans domicile, parfois dans de petites chambres d'hôtel miteuses, de boulots sporadiques, de larcins, dormant dans les parcs, s'introduisant chez les gens, moins pour cambrioler (il vole des sous-vêtements féminins, de l'alcool, de l'herbe, des cartes de crédit), que pour ressentir le grand frisson, déclarera-t-il plus tard.

En 1975, un abcès au poumon ainsi qu'une double pneumonie le font renoncer aux abus d'alcool.
Il prend des amphétamines jusqu'en 1977, avant d'arrêter définitivement toutes substances toxiques. Il brise le cercle infernal dans lequel il s'est enfermé. Il devient caddie de golf à Los Angeles et commence une vie plus rangée. En 1978, il s'inspire de son expérience de caddie, de son amour pour la musique classique, pour poser la trame de fond d'un premier roman : Brown's Requiem, publié en 1981, et écrit selon son auteur « debout, dans une chambre d'hôtel miteuse ». Il poursuit avec Clandestin (1982), tente de donner corps à une autre de ses obsessions, le gangstérisme juif des années trente et quarante, dans Confessions of Bugsy Siegel, mais le livre ne verra jamais le jour.

Ses agents de l'époque, Otto Penzler de Mysterious Press et Nat Sobel, le convainquent de réécrire American Death Trip, livre complètement fou, qui donnera finalement Lune sanglante. C'est à partir de ce moment que débute la série des Lloyd Hopkins (1984 - 1986), et au-delà, le commencement de sa carrière littéraire. Cette série n'est pas menée à terme (cinq opus étaient initialement prévus), James Ellroy ayant décidé d'abandonner le personnage de Lloyd Hopkins, trop encombrant à ses yeux. En réalité, les motivations de l'écrivain sont ailleurs, écrire un livre sur l'affaire du Dahlia noir, avant que quelqu'un d'autre ne s'en empare.

Il publie ensuite Un tueur sur la route, récit à la première personne du parcours d'un « serial killer ». Cet ouvrage est devenu une des références majeures des écoles de formation de policiers tant il décrit avec précision la psychologie de la majeure partie des tueurs en série.

Il se lance ensuite dans l'écriture du livre qui lui fera connaître la célébrité : Le Dahlia noir. Ce livre est une œuvre de fiction basée sur une histoire vraie légendaire du Los Angeles des années quarante, à savoir le meurtre le plus sanglant et le plus sadique qu'ait connu la ville, celui d'une jeune starlette, Elizabeth Short. Celle-ci avait été surnommée Le Dahlia noir par un journaliste, en référence à un film de série B de l'époque : Le Dahlia bleu. Ce film, interprété notamment par Veronica Lake, avait particulièrement marqué les esprits. L'affaire du Dahlia Noir n'a, à proprement parler, jamais été résolue. James Ellroy semble avoir utilisé ce fait-divers, pour commencer à exorciser le souvenir du meurtre de sa propre mère qui a eu lieu environ 11 ans et 5 mois après celui du dahlia, Elizabeth Short ayant été assassinée en janvier 1947. En réalité, James Ellroy a découvert cette histoire dans un livre que son père lui avait offert pour ses dix ans, quelques mois avant le meurtre de sa mère, d'où la « providence », le livre s'intitulant The Badge de Jack Webb, lequel a été quarante ans plus tard, préfacé par Ellroy lui-même. Dans L.A. Confidential, Jack Vincennes est inspiré de Jack Webb, flic vertueux et de droite du LAPD.

Il écrira à la suite trois autres romans ayant pour cadre la ville de Los Angeles dans les années 1940-1950 et pour thème le crime et la corruption. Il s'agit de : Le Grand Nulle Part, L.A. Confidential et White Jazz (certains des personnages du Quatuor apparaissent déjà dans Clandestin, comme Dudley L. Smith).

Toujours obsédé par l'histoire de sa mère il va tenter de résoudre, près de 40 ans après les faits, le meurtre de sa mère avec l'aide d'un policier de L.A. à la retraite (Bill Stoner). Ce sera l'occasion pour lui de retracer le parcours de sa mère et de se réconcilier avec elle, donc avec une part de lui-même. Il en écrira le récit dans un livre autobiographique : Ma part d'ombre.

Il se présente comme un ermite vivant en vase clos pour éviter que l'univers de ses romans, qui se passent dans les années 1940 à 1970, soit perturbé par le monde contemporain.

Après avoir fui son Los Angeles natal et vécu à New York et Kansas City, il revient vivre à Los Angeles à partir de 2006. Il se sépare à cette époque d'Helen Knode, journaliste et écrivain, à qui est d'ailleurs dédié White Jazz.

James Ellroy est à présent l'un des auteurs de roman noir américains les plus populaires, bien que peu apprécié et peu lu dans son pays . Il a publié plus de quinze romans en trente ans. Il parle sans concession de ses années difficiles dans Destination morgue.

En attendant le troisième et dernier volume de la trilogie Underworld U.S.A. (publié durant l'été 2009 aux États-Unis, et en janvier 2010 en France : d'ailleurs, le titre du dernier volume n'est pas American Madness, comme annoncé depuis plusieurs années mais Underworld USA), les Éditions Payot & Rivages publient en octobre 2007 deux ouvrages : un essai réactualisé sur Ellroy, Revue Polar Spécial James Ellroy (déjà publiée en 1992) et Tijuana mon amour, qui contient la nouvelle Tijuana mon amour, deux nouvelles publiées dans la version américaine de Destination:morgue! ainsi que des articles publiés par le magazine américain GQ entre septembre 1998 et juillet 2002.

En 2008, James Ellroy est au scénario de Au bout de la nuit, film sorti aux États-Unis en avril 2008, avec notamment Keanu Reeves dans le rôle principal. Il avait déjà, en 2002, écrit le scénario de Dark Blue (de Ron Shelton, avec Kurt Russell).

Concernant les œuvres à venir et contrairement à ce qu'il avait annoncé au cours de ces dernières années de ne plus écrire sur Los Angeles, Ellroy s'attaque à un nouveau Quatuor se déroulant dans la Cité des Anges. Ces romans auront lieu pendant la Seconde Guerre mondiale, époque qu'il connaît peu, selon ses termes, et traiteront entre autres thèmes des prisons secrètes où les Japonais furent internés. Plusieurs personnages apparus dans le précédent Quatuor et dans la trilogie Underworld USA seront présents. Le premier roman sort mi-2014 aux États-Unis, sous le titre Perfidia, chez William Heinemann, qui a acquis les droits pour les quatre romans.

Best films

L.A. Confidential (1997)
(Novel)
The Black Dahlia (2006)
(Novel)

Usually with

Curtis Hanson
Curtis Hanson
(2 films)
David Ayer
David Ayer
(2 films)
Jeff Imada
Jeff Imada
(2 films)
Jack Conley
Jack Conley
(2 films)
Source : Wikidata

Filmography of James Ellroy (8 films)

Display filmography as list

Actor

Wonder Boys, 1h51
Directed by Curtis Hanson
Origin United-kingdom
Genres Drama, Comedy, Comedy-drama
Themes Films about writers, Films about education, Films about sexuality, LGBT-related films, LGBT-related films, LGBT-related film
Actors Michael Douglas, Tobey Maguire, Frances McDormand, Katie Holmes, Robert Downey Jr., Rip Torn
Roles Wordfest Party Guest
Rating71% 3.598113.598113.598113.598113.59811
Professor Grady Tripp (Michael Douglas) is a novelist who teaches creative writing at an unnamed Pittsburgh university (the movie was shot chiefly in and around Carnegie Mellon). He is having an affair with the university chancellor, Sara Gaskell (Frances McDormand), whose husband, Walter (Richard Thomas), is the chairman of the English department in which Grady is a professor. Grady's third wife, Emily, has just left him, and he has failed to repeat the grand success of his first novel, published years earlier. He continues to labor on a second novel, but the more he tries to finish it the less able he finds himself to invent a satisfactory ending. The book runs to over two and a half thousand pages and is still far from finished. He spends his free time smoking marijuana.

Scriptwriter

Rampart
Rampart (2012)
, 1h48
Directed by Oren Moverman
Origin USA
Genres Drama, Thriller, Action, Crime
Themes La corruption policière
Actors Woody Harrelson, Ice Cube, Ned Beatty, Ben Foster, Anne Heche, Robin Wright
Rating57% 2.8977952.8977952.8977952.8977952.897795
Officer Dave Brown (Harrelson) has two ex-wives who are sisters (Anne Heche and Cynthia Nixon), and he cheated on both. Brown has a daughter from each marriage which creates conflict at home. Dave also has contentious relationships with his children. However, the film starts with his other home, which is the beat. Dave patrols streets occupied by gangs, and he creates problems for himself with increasing severity. Dave forcibly obtains a confession out of a convenience store thief. Later he is caught on tape beating someone almost to death. The beating is still playing on television when he's involved in a suspicious shooting. These incidents get Dave in trouble with an already beleaguered police department, and he faces either sanctions or forced retirement. Dave tries to talk his way out of trouble with an assistant district attorney (Sigourney Weaver). Dave realizes that his superiors are less concerned about what he has done but more concerned about the predicament he has created by getting caught.
Street Kings, 1h49
Directed by David Ayer
Origin USA
Genres Drama, Thriller, Action, Crime
Themes La corruption policière, Psychologie, Children's films, Gangster films
Actors Keanu Reeves, Forest Whitaker, Hugh Laurie, Chris Evans, Jay Mohr, Cedric the Entertainer
Rating67% 3.398753.398753.398753.398753.39875
Tom Ludlow (Keanu Reeves) is a disillusioned LAPD Vice detective working for a unit known as Vice Special and haunted by the death of his wife. Working undercover, he meets with Korean gangsters (whom he believes have kidnapped two Korean schoolgirls) in a parking lot, who are looking to buy a machine gun from him. After a vicious beatdown, the Koreans then proceed to steal Tom's car. Tom however planned on this and has the cops locate the vehicle via GPS. Upon arrival at their hideout, Tom storms in and kills the four inside with his .45 Smith & Wesson 4506 pistol, and then locates the missing children after covering up what really happened. While the other officers in his unit congratulate him, he is confronted by his former partner, Detective Terrence Washington (Terry Crews). Washington no longer approves of the corruption and deception and has gone straight, reporting the problems to Captain James Biggs (Hugh Laurie), of internal affairs, who starts an investigation against Ludlow.
The Black Dahlia, 2h1
Directed by Brian De Palma
Origin USA
Genres Drama, Thriller, Noir, Crime
Themes Films about sexuality, LGBT-related films, LGBT-related film, Lesbian-related films
Actors Josh Hartnett, Scarlett Johansson, Aaron Eckhart, Hilary Swank, Mia Kirshner, Mike Starr
Roles Novel
Rating56% 2.800062.800062.800062.800062.80006
In Los Angeles, on January 15, 1947, LAPD officers Dwight 'Bucky' Bleichert (Josh Hartnett) and Lee Blanchard (Aaron Eckhart), investigate the murder and dismemberment of Elizabeth Short (Mia Kirshner), soon dubbed 'The Black Dahlia' by the press. Bucky learns that Elizabeth was an aspiring actress who appeared in a pornographic film. Through his investigation, Bucky learns that Elizabeth liked to hang out with lesbians. He goes to a lesbian nightclub and meets Madeleine Linscott (Hilary Swank), who looks very much like Elizabeth. Madeleine, who comes from a prominent family, tells Bucky that she was 'very close' with Elizabeth but asks him to keep her name out of the papers. In exchange for his silence, she promises him sexual favors. Continuing his relationship with Madeleine, Bucky meets her wealthy parents, Emmett (John Kavanagh) and Ramona (Fiona Shaw).
Dark Blue
Dark Blue (2002)
, 1h56
Directed by Ron Shelton
Origin USA
Genres Drama, Thriller, Action, Crime
Actors Kurt Russell, Scott Speedman, Michael Michele, Brendan Gleeson, Ving Rhames, Dash Mihok
Roles Story
Rating65% 3.29733.29733.29733.29733.2973
Set in Los Angeles, in April 1992, Dark Blue takes place from a few days before and during the acquittal of four officers in the beating of black motorist Rodney King and the subsequent L.A. riots. The film begins with footage of the Rodney King beating and switches to a scene showing Sergeant Eldon Perry (Kurt Russell) pacing in a motel room. Perry grabs a shotgun and pistol, and then the film cuts to a scene with two men in a car five days earlier, Darryl Orchard (Kurupt) and Gary Sidwell (Dash Mihok), appear to be robbing a convenience store, when they are actually after a safe in the room above the store. Four people are murdered in the robbery and one severely wounded. The story then shifts to Detective Bobby Keough (Scott Speedman), who is in a Gun Board hearing in relation to an application of deadly force. His partner, Perry, defends him, and the two leave.
Brown's Requiem, 1h44
Origin USA
Genres Drama, Thriller, Action
Actors Michael Rooker, Selma Blair, Will Sasso, Harold Gould, Brion James, Jack Conley
Roles Novel
Rating57% 2.8507152.8507152.8507152.8507152.850715
Fritz Brown is a disgraced former LAPD officer now working as a private investigator and part-time repo man. Fritz is hired by an obese caddy named Fat Dog, supposedly to keep tabs on Fat Dog's sister, Jane. In the course of his investigation, Fritz learns that Jane is indeed living with an elderly millionaire named Solly, and that their relationship is odd at best. Fritz follows Solly and witnesses a transaction between Solly and Cathcart, the Internal Affairs Chief who disgraced Fritz and had him expelled from the police force. Fritz soon finds himself thrown into a complicated plot involving crooks, hit men, corrupt police and murder.
L.A. Confidential, 2h18
Directed by Curtis Hanson
Origin USA
Genres Drama, Thriller, Noir, Crime
Themes Films about sexuality, Films about prostitution
Actors Kevin Spacey, Russell Crowe, Guy Pearce, Kim Basinger, Danny DeVito, James Cromwell
Roles Novel
Rating81% 4.0984054.0984054.0984054.0984054.098405
In early 1950s Los Angeles, Detective Sergeant Edmund "Ed" Exley (Guy Pearce), the son of a legendary LAPD detective, is determined to live up to his father's reputation. His intelligence, insistence on following regulations and cold demeanor contribute to his isolation from other officers. He exacerbates this resentment by volunteering to testify in a police brutality case, insisting on a promotion to Detective Lieutenant against the advice of Captain Dudley Smith (James Cromwell). Exley's ambition is fueled by the murder of his father by an unknown assailant, to whom he refers as "Rollo Tomasi" to give him personality.
Cop
Cop (1988)
, 1h50
Directed by James B. Harris
Origin USA
Genres Drama, Thriller, Crime
Actors James Woods, Lesley Ann Warren, Charles Durning, Charles Haid, Raymond J. Barry, Randi Brooks
Roles Novel
Rating63% 3.197893.197893.197893.197893.19789
LAPD detective Sgt. Lloyd Hopkins (Woods) discovers the brutal murder of a young woman. Her body hangs over her bed, and her blood is splattered all over her apartment. Hopkins notices a great deal of feminist literature with titles like Rage in the Womb on her bookshelf. He also sees two classified ads for anonymous sexual encounters. When he returns home, his 8-year old daughter wakes up and begs him for a story. He launches into a profane description of one of his cases, much to the girl's delight. His wife orders him to stop, and they have an argument over the inappropriateness of his stories. Frustrated, he calls up his buddy Dutch Pelz (Durning), and they go on a stakeout, which culminates with Hopkins shooting the suspect. Hopkins asks Dutch to stay at the scene and file the paperwork so that he can take the suspect's voluptuous girlfriend home and have sex with her.