John Coquillon is a Director of Photography and Cinematography Canadien born on 29 july 1930 at The Hague (Royaume des Pays-Bas)
John Coquillon
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Birth name Albert Louis CoquillonNationality CanadaBirth 29 july 1930 at The Hague (
Royaume des Pays-Bas)
Death 1 january 1987 (at 56 years)
John Coquillon (1930–1987) was a Dutch-born cinematographer.
Born in The Hague, Netherlands, Coquillon started in the British film industry as a Pinewood Studios clapper loader in the 1950s before becoming a documentary cameraman later in the decade shooting numerous wildlife movies throughout Africa. Coquillon relocated from Africa back to the UK in the mid-1960s. His ability to work speedily and utilize natural light brought him to the attention of writer Alfred Shaughnessy, who recommended Coquillon to director Michael Reeves for Witchfinder General (1968), the first of several horror films that he worked on as Director of Photography for American International Pictures.
In 1971, Coquillon began a fruitful working relationship with Sam Peckinpah, first serving as cinematographer for the controversial director’s critically acclaimed Straw Dogs. He later shot Peckinpah’s Pat Garrett and Billy the Kid (1973), Cross of Iron (1977), and The Osterman Weekend (1983). After Osterman, the majority of Coquillon’s remaining credits were in television, including the television movie Ivanhoe (1982) and numerous miniseries.
Coquillon’s other films include The Wilby Conspiracy (1975) and Clockwise (1986). He won the Best Cinematographer Genie Award in 1980 for The Changeling. Biography
Né d'un père canadien installé aux Pays-Bas, John Coquillon débute au cinéma en 1946 comme deuxième assistant opérateur, sur deux films britanniques tournés aux Pinewood Studios près de Londres, sortis en 1947.
Son premier film comme chef opérateur est un documentaire américain réalisé en Afrique, sorti en 1956. Jusqu'en 1967, il participe à d'autres documentaires (canadiens) et à des films pour enfants.
Par la suite, il contribue notamment à des films d'horreur, tels le film britannique Le Cercueil vivant de Gordon Hessler (1969, avec Vincent Price et Christopher Lee) et le film canadien L'Enfant du diable de Peter Medak (1980, avec George C. Scott et Trish Van Devere) — le second lui permet de gagner en 1980 le Prix Génie de la meilleure photographie —.
Notons qu'il retourne filmer plusieurs fois en Afrique, où il est par exemple directeur de la photographie sur Le Dernier Safari d'Henry Hathaway (en seconde équipe, 1967, avec Stewart Granger) et Le Vent de la violence de Ralph Nelson (1975, avec Sidney Poitier et Michael Caine).
Mais il reste surtout connu pour sa collaboration avec le réalisateur Sam Peckinpah sur quatre films, Les Chiens de paille (1971, avec Dustin Hoffman et Susan George), Pat Garrett et Billy le Kid (1973, avec James Coburn et Kris Kristofferson dans les rôles-titre), Croix de fer (1977, avec James Coburn et Maximilian Schell), et enfin Osterman week-end (1983, avec Rutger Hauer et John Hurt).
Son avant-dernier film est Clockwise de Christopher Morahan (1986, avec John Cleese et Penelope Wilton). Le dernier sort en juin 1988, un an et demi après sa mort par suicide, début 1987.
John Coquillon est également directeur de la photographie à la télévision, où il travaille sur douze téléfilms diffusés entre 1976 et 1987, dont À l'Ouest, rien de nouveau de Delbert Mann (1979, avec Richard Thomas et Ernest Borgnine).
S'y ajoutent quatre séries dans les années 1980, dont Pour l'amour du risque (deux épisodes, 1983) et Magnum (deux épisodes, 1985).
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