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Michelangelo Antonioni is a Actor, Director, Scriptwriter, Assistant Director, Editor, Sound and Script Italien born on 29 september 1912 at Ferrara (Italie)

Michelangelo Antonioni

Michelangelo Antonioni
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Nationality Italie
Birth 29 september 1912 at Ferrara (Italie)
Death 30 july 2007 (at 94 years) at Rome (Italie)

Michelangelo Antonioni, Cavaliere di Gran Croce OMRI (29 September 1912 – 30 July 2007), was an Italian film director, screenwriter, editor, and short story writer. Best known for his "trilogy on modernity and its discontents"—L'Avventura (1960), La Notte (1961), and Eclipse (1962)—Antonioni "redefined the concept of narrative cinema" and challenged traditional approaches to storytelling, realism, drama, and the world at large. He produced "enigmatic and intricate mood pieces" and rejected action in favor of contemplation, focusing on image and design over character and story. His films defined a "cinema of possibilities".

Antonioni received numerous awards and nominations throughout his career, including the Cannes Film Festival Jury Prize (1960, 1962), Palme d'Or (1966), and 35th Anniversary Prize (1982); the Venice Film Festival Silver Lion (1955), Golden Lion (1964), FIPRESCI Prize (1964, 1995), and Pietro Bianchi Award (1998); the Italian National Syndicate of Film Journalists Silver Ribbon eight times; and an honorary Academy Award in 1995.

Biography

Enfance et formation
Né dans une famille populaire (sa mère, Elisabetta Roncagli, fut ouvrière), Michelangelo Antonioni se passionne très jeune pour la musique et le dessin. Violoniste précoce, il donne son premier concert à neuf ans. Toutefois, son besoin de création ne le prédispose guère au métier d'interprète des classiques. En revanche, la peinture et le dessin seront des activités qu'il continuera d'exercer tout au long de sa vie. À Ferrare, il ne fréquente pas le liceo, dont les élèves, très souvent issus des classes aisées, se destinent à des études supérieures, mais un lycée technique. Il pratique en outre le tennis, au club de Marfisa à Ferrare, où il côtoie la jeunesse dorée et, en particulier, son ami, le romancier Giorgio Bassani. Après son baccalauréat, il s'inscrit à la faculté d'économie et de commerce de Bologne, où il obtient un diplôme. « Le complexe de ne jamais avoir suivi d'études littéraires m'est toujours resté », avouait Antonioni.


Les débuts de cinéma
Attiré par le théâtre, il devient ensuite un cinéphile passionné et pratique, entre 1936 et 1940, la critique de films dans un journal de Ferrare, Corriere padano. Il quitte alors sa ville natale pour Rome et participe, bientôt, à la rédaction de Cinema, dirigée par Vittorio Mussolini, le fils de Benito Mussolini. Il y publie notamment un des premiers articles sur l'esthétique de la télévision. « Au moment où Antonioni y débute, les germes du néoréalisme n'étaient pas encore éclos. Les jeunes théoriciens de ce mouvement (parmi lesquels Giuseppe De Santis, Carlo Lizzani, Antonio Pietrangeli…) ne devaient débarquer dans l'équipe de rédaction qu'entre 1941 et 1943. » À la suite d'un différend, il est contraint de quitter la revue et c'est, à ce moment-là, qu'il entame une brève formation de cinéaste en intégrant les cours du Centro Sperimentale di Cinematografia de Rome. Là, il noue une solide amitié avec l'enseignant Francesco Maria Pasinetti, auteur de la première histoire du cinéma italien. Il épouse d'ailleurs la belle-sœur de ce dernier, Letizia Balboni, alors étudiante au Centro sperimentale. Appelé sous les drapeaux au service des transmissions entre 1942 et 1943, il collabore au scénario de Un pilota ritorna de Roberto Rossellini. Ensuite, mettant à profit deux permissions exceptionnelles, il devient assistant sur deux films, I due Foscari d'Enrico Fulchignoni et Les Visiteurs du soir de Marcel Carné.


Premiers documentaires et premiers longs métrages
L'époque n'offrant guère de perspectives pour un cinéma de création, Antonioni préfère réaliser des documentaires : en 1943, il obtient le soutien financier de l'Institut Luce, organisme gouvernemental chargé de subventionner les films pédagogiques, pour réaliser son premier documentaire Gente del Po, relatant la vie des populations déshéritées de la plaine du Pô, dont le cours arrose sa ville natale, Ferrare. « Curieuse et célèbre coïncidence : à quelques kilomètres à peine de l'endroit où il tourne son documentaire, Luchino Visconti tourne le premier film néoréaliste, inspiré d'un roman américain, Le facteur sonne toujours deux fois, de James Cain, Ossessione (1943) ». Deux ans plus tard, c'est avec Visconti lui-même qu'il coécrira deux scénarios non réalisés : Furore et Il Processo di Maria Tarnovska. En 1948, il collabore au scénario de Chasse tragique, premier film de Giuseppe De Santis, qu'il a connu à la rédaction de la revue Cinema. Ses premiers longs métrages (de Chronique d'un amour en 1950 jusqu'à le Cri en 1957) restent confidentiels en ne lui apportant qu'une notoriété « italienne »


Une courte parenthèse théâtrale
En 1957, traversant une crise artistique après l’échec du Cri en Italie, Antonioni se lance à corps perdu dans une aventure théâtrale aussi intense que brève. Il vient de rencontrer Monica Vitti pendant la post-production du Cri (elle était doubleuse) et il l’associe à la troupe qu’il monte avec de jeunes acteurs italiens prometteurs originaires de Rome et de Milan (notamment Giancarlo Sbragia et Virna Lisi au tout début de sa carrière). Antonioni prend la direction artistique de la troupe, dont il mettra en scène les deux premiers spectacles sur un programme de trois, deux traductions de l’anglais et une pièce écrite à quatre mains avec son scénariste de l’époque, Elio Bartolini, intitulée Scandales secrets. Des dissensions au sein de la troupe vont fragiliser cette aventure qui va ensuite être balayée par le succès international de L’avventura. L’écriture et la mise en scène de Scandales secrets demeurent toutefois la première collaboration entre Antonioni et Monica Vitti.


Un maître du cinéma international

Antonioni ne devient célèbre internationalement qu'après la sortie de L'avventura en 1960, primé à Cannes, premier volet d'une tétralogie qui impose une vision novatrice et moderne de l'art cinématographique, voulu « égal à la littérature ». Les opus suivants, tous récompensés - La Nuit (Ours d'or et prix Fipresci au Festival de Berlin 1961), L'Éclipse (à nouveau Prix spécial du jury au Festival de Cannes 1962) et Le Désert rouge (Lion d'or au Festival de Venise 1964) -, lui valent une reconnaissance mondiale. Monica Vitti sera l'égérie de ces quatre films et sera d'ailleurs sa compagne pendant quelque temps.

Les thèmes et le style de son œuvre sont alors posés : recherches plastiques singulières, rigueur dans la composition des plans, sensation de durée, voire de vide et rupture avec les codes de la dramaturgie dominante (énigmes irrésolues, récits circulaires sans progression dramatique claire, protagonistes détachés de toute forme de quêtes ou d'actions logiques). Les personnages y sont généralement insaisissables et entretiennent des relations intimes troubles ou indéfinissables. Outre la solitude, la frustration, l'absence et l'égarement, la critique perçoit, dans ses films, le motif qu'elle nomme souvent à tort et à travers « incommunicabilité ».

Blow-Up, tourné à Londres en 1966, Palme d'or au Festival de Cannes 1967, lui ouvre les portes d'Hollywood, où il réalise Zabriskie Point en 1970. Ne rencontrant pas le succès espéré, il part en Chine réaliser Chung Kuo, la Chine en 1972, avant de revenir en Europe et Afrique avec Profession : reporter en 1975.

Rentrant ensuite en Italie, il retrouve Monica Vitti pour Le Mystère d'Oberwald en 1980 puis réalise Identification d'une femme en 1982, sur le tournage duquel il rencontre Enrica Fico, avec qui il se marie le 30 octobre 1986.

En 1985, à la suite d'un AVC, Antonioni est partiellement paralysé et presque totalement privé de l'usage de la parole. Il ne cessera pas pour autant son activité : il coréalise encore, avec son ami-cinéaste Wim Wenders, Par-delà les nuages en 1995. Les épisodes du film sont issus de son ouvrage Ce bowling sur le Tibre, recueil de textes édité en France en 1985 sous le titre Rien que des mensonges. En 2004, il participe au film à sketches Eros (également signé par Steven Soderbergh et Wong Kar-wai) et réalise un documentaire, Lo Sguardo di Michelangelo (Le Regard de Michelangelo), qui peut être considéré comme une synthèse poétique de sa vision du cinéma.

Best films

Tempest (1958)
(Director)

Usually with

Tonino Guerra
Tonino Guerra
(11 films)
Eraldo Da Roma
Eraldo Da Roma
(13 films)
Wim Wenders
Wim Wenders
(4 films)
Monica Vitti
Monica Vitti
(8 films)
Source : Wikidata

Filmography of Michelangelo Antonioni (33 films)

Display filmography as list

Actor

Words in Progress, 52minutes
Directed by Gilles Jacob
Origin France
Genres Documentary
Actors Andreï Kontchalovski, Robert Altman, Isabelle Adjani, Pedro Almodóvar, Woody Allen, Michelangelo Antonioni
Rating42% 2.1367452.1367452.1367452.1367452.136745
Une histoire de la création cinématographique des vingt-cinq dernières années. Trente cinéastes livrent quelques-uns de leurs secrets de fabrication, pensent à haute voix, font tenir le monde dans une phrase après l’avoir inscrit dans l’objectif de la caméra.
Room 666
Room 666 (1982)
, 50minutes
Directed by Wim Wenders
Origin France
Genres Documentary
Themes Films about films, Documentary films about business, Documentary films about the film industry
Actors Steven Spielberg, Jean-Luc Godard, Rainer Werner Fassbinder, Chantal Akerman, Michelangelo Antonioni, Mike De Leon
Roles Self
Rating65% 3.2948653.2948653.2948653.2948653.294865
Durant le festival de Cannes en 1982, Wim Wenders a invité les cinéastes présents à se rendre tour à tour dans la chambre 666 de l'hôtel Martinez et à mettre en marche la caméra et le magnétophone qu'il y avait placés pour répondre à une seule question : «le cinéma est-il un langage en train de se perdre, un art qui va mourir ? ».

Director

Eros
Eros (2004)
, 1h46
Directed by Steven Soderbergh, Wong Kar-wai, Michelangelo Antonioni
Origin Hong kong
Genres Drama, Anthology film, Romance
Actors Gong Li, Alan Arkin, Robert Downey Jr., Christopher Buchholz, Tien Feng, Chang Chen
Rating58% 2.948742.948742.948742.948742.94874
The Hand Miss Hua, a beautiful, 1960s high-end call girl is visited by a shy dressmaker's assistant Zhang, to take her measure. He hears the sounds of sex, as he waits in her living room. He is drawn towards her but there is no meeting ground between the two individuals from completely different classes. She summons him when her client leaves. She tells him, she will supply him with an aid to his memory. He will think about her while designing her clothes, she says.
Beyond the Clouds, 1h52
Directed by Wim Wenders, Michelangelo Antonioni
Origin Italie
Genres Drama, Romance
Actors John Malkovich, Sophie Marceau, Vincent Pérez, Fanny Ardant, Chiara Caselli, Irène Jacob
Rating63% 3.1986253.1986253.1986253.1986253.198625
The director (John Malkovich) is flying to Italy following the conclusion of his latest film. On the airplane, as he looks out beyond the clouds, he begins to think about his next film and the art of filmmaking. Upon landing, he drives through the night through thick fog, with people appearing and disappearing like apparitions.
Identification of a Woman, 2h8
Directed by Michelangelo Antonioni
Origin Italie
Genres Drama, Romance
Actors Tomás Milián, Christine Boisson, Lara Wendel, Veronica Lazăr, Marcel Bozzuffi
Rating66% 3.3415253.3415253.3415253.3415253.341525
Niccolò (Tomás Milián) is a successful Italian filmmaker searching for a woman to inspire his next film and perhaps fill the romantic void left by his recent divorce. At his sister's gynecology office, he answers the phone and speaks briefly with a young woman named Mavi Luppis (Daniela Silverio) who is looking to make an appointment. She recognized his name and something sparks his imagination. He notes her name and address, and a few days later invites her to his Rome apartment where they make love.
The Mystery of Oberwald, 2h9
Directed by Michelangelo Antonioni
Genres Drama, Historical, Romance
Themes Films about anarchism, Political films, Films about royalty
Actors Monica Vitti, Paolo Bonacelli, Luigi Diberti, Elisabetta Pozzi
Rating61% 3.096263.096263.096263.096263.09626
During the nineteenth century, a young radical poet named Sebastian (Franco Branciaroli) breaks into an old dilapidated castle in Oberwald on a dark stormy night intending to kill the queen and free his country. The queen (Monica Vitti) has been in mourning for ten years for her husband the king who was assassinated on their wedding day. Sebastian, who faints before he can kill the queen, is the spit and image of the assassinated king. Sebastian and the queen talk, and the queen discovers that Sebastian once wrote a subversive poem that she liked, even though it was attacking her. The queen dares Sebastian to kill her, otherwise she vows to kill him.
The Mystery of Oberwald, 2h3
Directed by Michelangelo Antonioni
Origin Italie
Genres Drama, Historical, Romance
Themes Théâtre, Films based on plays
Actors Monica Vitti, Paolo Bonacelli, Elisabetta Pozzi
Rating61% 3.096263.096263.096263.096263.09626
Sebastiano, jeune poète anarchiste, est grièvement blessé par les gardes alors qu'il tente de s'introduire dans le château d'Oberwald où vit la reine qu'il projette d'assassiner. Mais, affaibli par ses blessures, il s'évanouit. La reine, endeuillée par la mort du roi, suspecte le chef de la police, car son propre décès lui permettrait de devenir régent. Depuis le meurtre de son mari, la reine a perdu goût à la vie et ne demande guère mieux que de subir un sort identique. Elle séquestre le jeune rebelle et le présente comme son lecteur attitré. Ils tombent très rapidement amoureux l'un de l'autre et Sebastiano l'incite à reconquérir son royaume. Le chef de la police, le comte Föhn, n'ignore pas que Sebastiano est caché au château. Il le fait bientôt arrêter et lui propose un marché : convaincre la reine d'abandonner son trône contre la vie sauve et la liberté. Sebastiano préfère se suicider à l'aide d'une pilule empoisonnée. Furieuse, la reine lui fait croire qu'elle ne l'a jamais aimé. Dans un dernier effort, Sebastiano, s'armant d'un pistolet, la tue. Les deux amants s'effondrent, leurs mains cherchant à se rejoindre.
The Passenger, 2h6
Directed by Michelangelo Antonioni
Origin USA
Genres Drama, Thriller, Comedy, Action, Romance
Themes Films set in Africa, Films about writers, Films about journalists, Transport films, L'usurpation d'identité, Road movies, Escroquerie
Actors Jack Nicholson, Maria Schneider, Steven Berkoff, Ian Hendry, Jenny Runacre, José María Caffarel
Rating74% 3.7477553.7477553.7477553.7477553.747755
David Locke (Jack Nicholson) is a television journalist making a documentary film on post-colonial Africa. To finish the film, he is in the Sahara desert seeking to meet with and interview rebel fighters involved in Chad's civil war. Struggling to find rebels to interview, he is frustrated when his Land Rover gets hopelessly stuck on a sand dune. After a long walk through the desert back to his hotel, a thoroughly glum Locke learns that an Englishman, Robertson (Charles Mulvehill), who has also been staying there and with whom he had struck up a friendship, has died overnight at the hotel.
Chung Kuo: China, 3h40
Directed by Michelangelo Antonioni
Origin Italie
Genres Documentary
Actors Giuseppe Rinaldi
Rating75% 3.7846253.7846253.7846253.7846253.784625
In 1972, during Mao Zedong's Cultural Revolution, Michelangelo Antonioni was invited by the People's Republic of China to direct a documentary about New China. Only permitted to visit certain parts of the country, the director traveled with his crew for eight weeks in Beijing, Nanjing, Suzhou, Shanghai, and Henan province. The result was a three and a half hour long film, divided into three parts. Mao and his wife Jiang Qing disliked it so much that Antonioni was consequently charged with being anti-Chinese as well as counterrevolutionary. The film was finally shown at Beijing's Cinema Institute 30 years later.
Zabriskie Point, 1h45
Directed by Michelangelo Antonioni
Origin USA
Genres Drama, Romance
Themes Films about music and musicians, Transport films, Films about automobiles, Musical films, Road movies, Le désert
Actors Mark Frechette, Rod Taylor, Daria Halprin, G. D. Spradlin, Harrison Ford, Paul Fix
Rating69% 3.4516753.4516753.4516753.4516753.451675
The film opens with a documentary-like scene in which white and black students argue about an impending student strike. Mark (Mark Frechette) leaves the meeting after saying he is "willing to die, but not of boredom" for the cause, which draws criticism from the young white radicals. Following a mass arrest at the campus protest, Mark visits a police station hoping to bail his roommate out of jail. He is told to wait but goes to the lock-up area, asks further about bail for his roommate, is rebuffed, calls out to the arrested students and faculty and is arrested. He gives his name as Karl Marx, which a duty officer types as "Carl Marx". After he is released from jail, Mark and another friend buy firearms from a Los Angeles gun shop, saying they need them for "self-defense" to "protect our women.
Blow-Up
Blow-Up (1966)
, 1h51
Directed by Michelangelo Antonioni
Origin United-kingdom
Genres Drama, Thriller, Crime
Themes Photographie
Actors David Hemmings, Vanessa Redgrave, Peter Bowles, John Castle, Sarah Miles, Jane Birkin
Rating73% 3.699813.699813.699813.699813.69981
The plot is a day in the life of a glamorous fashion photographer, Thomas (Hemmings), inspired by the life of an actual "Swinging London" photographer, David Bailey. After spending the night at a doss house where he has taken pictures for a book of art photos, Thomas is late for a photo shoot with Veruschka at his studio, which in turn makes him late for a shoot with other models later in the morning. He grows bored and walks off, leaving the models and production staff in the lurch. As he leaves the studio, two teenage girls who are aspiring models (Birkin and Hills) ask to speak with him, but the photographer drives off to look at an antiques shop. Wandering into Maryon Park, he takes photos of two lovers. The woman (Redgrave) is furious at being photographed. The photographer then meets his agent for lunch, and notices a man following him and looking into his car. Back at his studio, Redgrave arrives asking for the film, but he deliberately hands her a different roll. She in turn writes down a false telephone number to give to him. His many enlargements of the black and white film are grainy but seem to show a dead body in the grass and a killer lurking in the trees with a gun. He is disturbed by a knock on the door, but it is the two girls again, with whom he has a romp in his studio and falls asleep.
Red Desert
Red Desert (1964)
, 2h
Directed by Michelangelo Antonioni
Origin Italie
Genres Drama, Action
Themes Films about sexuality
Actors Monica Vitti, Richard Harris, Rita Renoir, Bruno Scipioni
Rating73% 3.6992853.6992853.6992853.6992853.699285
In Ravenna, Italy, Giuliana (Monica Vitti) is walking with her young son, Valerio, towards the petrochemical plant managed by her husband, Ugo. Passing workers who are on strike, Giuliana nervously and impulsively purchases a half-eaten sandwich from one of the workers. They are surrounded by strange industrial structures and debris that create inhuman images and sounds. Inside the plant, Ugo (Carlo Chionetti) is talking with a visiting business associate, Corrado Zeller (Richard Harris), who is looking to recruit workers for an industrial operation in Patagonia, Argentina. Ugo and Corrado converse comfortably in the noisy factory. Ugo tells Corrado that his wife, Giuliana, had a recent auto accident, and though she was physically unhurt, she has not been right mentally. That night in their apartment, Giuliana becomes highly agitated and fearful over a dream she had about sinking in quicksand. Ugo is unable to calm her or understand what she's experiencing.
L'Eclisse
L'Eclisse (1962)
, 1h58
Directed by Michelangelo Antonioni
Origin Italie
Genres Drama, Romance
Actors Alain Delon, Monica Vitti, Francisco Rabal, Louis Seigner, Lilla Brignone, Rosanna Rory
Rating76% 3.8493053.8493053.8493053.8493053.849305
At dawn on Monday 10 July 1961, a young literary translator, Vittoria (Monica Vitti), breaks off her relationship with Riccardo (Francisco Rabal) in his apartment in the EUR residential district of Rome, following a long night of conversation. Riccardo tries to persuade her to stay, saying he wants to make her happy, but she turns out the lights in his apartment, tells him she no longer loves him, and leaves. As she walks the deserted early-morning streets past the EUR water tower, Riccardo catches up and walks with her through a wooded area to her apartment building at 307 Viale dell'Umanesimo, where they say their final goodbyes.
La Notte
La Notte (1961)
, 2h5
Directed by Michelangelo Antonioni
Origin Italie
Genres Drama, Romance
Themes Films about writers
Actors Marcello Mastroianni, Jeanne Moreau, Monica Vitti, Bernhard Wicki, Rosy Mazzacurati
Rating78% 3.949893.949893.949893.949893.94989
Giovanni Pontano (Marcello Mastroianni), a distinguished writer and his beautiful wife Lidia (Jeanne Moreau), visit their dying friend Tommaso Garani (Bernhard Wicki) in a hospital in Milan. Giovanni's new book, La stagione (The Season), has just been published and Tommaso praises his friend's work. They drink champagne but Tommaso is unable to hide his severe pain. Shaken by the sight of her dying friend, Lidia leaves saying she'll visit tomorrow. Giovanni stays behind and as he leaves his friend's room, a sick and uninhibited young woman attempts to seduce him before being interrupted by the nurses.