Harry J. Wild is a First Assistant Camera and Cinematography American born on 5 july 1901 at New York City (USA)
Harry J. Wild
If you like this person, let us know!
Nationality USABirth 5 july 1901 at New York City (
USA)
Death 24 february 1961 (at 59 years) at Los Angeles (
USA)
Harry J. Wild, A.S.C. (July 5, 1901 - February 24, 1961) was a film and television cinematographer. Wild worked at RKO Pictures studios from 1931 through the 1950s. In total Wild was involved in 91 major film projects and two extended television series.
In 1931, he began his career and was hired as second cameraman and operator on nine projects, most notably Fred Niblo's Young Donovan'a Kid (1931). In 1936, Wild shot his first feature, Wallace Fox's sports drama The Big Game. Two years later he shared an Academy Award nomination for the Republic Pictures film Army Girl (1938).
According to film critic Spencer Selby, Wild was a prolific film noir cinematographer, shooting 13 of them, including: Dmytryk's Murder, My Sweet (1944), Johnny Angel (1945), Nocturne (1946), the Jean Renoir-directed The Woman on the Beach (1947), They Won't Believe Me (1947), and others. He was also, in the early 1950s, Jane Russell's cinematographer; he worked on seven of her movies as an actress, three of which were released by other studios: His Kind of Woman (1951) and Son of Paleface (1952) for Paramount, and, his most widely seen movie, Gentlemen Prefer Blondes (1953) for Twentieth Century-Fox. Biography
Au cinéma, Harry J. Wild débute comme deuxième assistant opérateur en 1926 (sur Le Mécano de la « General », de et avec Buster Keaton), devient premier assistant opérateur en 1931, puis cadreur en 1932. Enfin, il est chef opérateur de 1936 à 1956, principalement au sein de la RKO Pictures, sur quatre-vingt-six films américains, dont des westerns.
Il collabore notamment avec les réalisateurs Frank Borzage (Le Cabaret des étoiles en 1943, avec Cheryl Walker et Katharine Hepburn), Howard Hawks (Les hommes préfèrent les blondes en 1953, avec Jane Russell — qu'il photographie à l'occasion de sept films en tout — et Marilyn Monroe), Jean Renoir (La Femme sur la plage en 1948, avec Joan Bennett et Robert Ryan), Don Siegel (Ça commence à Vera Cruz en 1949, film noir — genre auquel il contribue souvent — avec Robert Mitchum et Jane Greer), Robert Stevenson (ex. : Mon passé défendu en 1951, avec Robert Mitchum et Ava Gardner), ou encore John Sturges (La Vénus des mers chaudes en 1955, avec Jane Russell et Gilbert Roland), entre autres. Notons aussi qu'il photographie quelques scènes additionnelles de deux films d'Orson Welles, Citizen Kane (1941) et La Splendeur des Amberson (1942).
En 1939, il obtient une nomination (partagée) à l'Oscar de la meilleure photographie, pour Army Girl (1938, avec Madge Evans et Preston Foster) de George Nichols Jr.
À la télévision, de 1955 à 1960, Harry J. Wild est directeur de la photographie sur neuf séries, dont Au nom de la loi (1959-1960, douze épisodes) et La Quatrième Dimension (1960, un épisode).
Best films
(1943)
(Director of Photography)
(1938)
(Director of Photography) Usually with