Patrizia von Brandenstein is a Production Design and Costume Design American born on 15 april 1943 at Arizona (USA)
Patrizia von Brandenstein
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Nationality USABirth 15 april 1943 (81 years) at Arizona (
USA)
Patrizia von Brandenstein (born 15 April 1943) is an American production designer. She was the first woman to win an Academy Award for production design and has been nominated for two more in the category Best Art Direction. She has shown versatility in creating sets for both lavish historical films and glossy contemporary fare.
She was born in Arizona to German Russian emigrant parents. Her education abroad closed with two years as an apprentice at the famed Comédie Française. She started with the off-Broadway scene of 1960s New York at the Actors Studio and La MaMa as a seamstress, prop maker and scene painter. 1966 saw the real start of her career in design with an eight-year stay creating costumes and sets at the American Conservatory Theater in San Francisco under William Ball. She also met future husband and fellow production designer Stuart Wurtzel. She has designed movies in a wide range of subjects, styles, and periods: from the low-budget, break-dancing musical Beat Street to the expensive plutonium-plant melodrama Silkwood.
Director Neil Burger, in his DVD commentary for Limitless, singles out von Brandenstein for her excellent work on the film. Biography
Patrizia von Brandenstein passe une partie de sa jeunesse en Europe, elle y fait ses études dans un pensionnat en Allemagne, puis elle vit à Paris avec ses parents et fait son apprentissage à la Comédie Française.
De retour aux États-Unis, elle étudie notamment à la Art Students League of New York. Elle commence sa carrière comme costumière, d'abord Off-Broadway, puis elle obtient un poste à l'American Conservatory Theater à San Francisco, où elle reste cinq ans. C'est d'abord comme décoratrice sur Votez Mc Kay qu'elle fait ses débuts dans le cinéma, mais c'est comme costumière pour La Fièvre du samedi soir où elle est notamment à l'origine du costume blanc porté par John Travolta, qu'elle se fait remarquer.
Son association avec Stuart Wurtzel, son mentor pour ce qui est de la direction artistique, et son futur mari, lui permet ensuite de travailler dans ce domaine, notamment avec Miloš Forman.
Elle continue à travailler aussi pour le théâtre, ainsi, en décembre 2015, elle dessine les décors et les costumes pour la production à Broadway de la pièce de David Mamet The Anarchist .
Best films
(1977)
(Costume Design)
(2011)
(Production Design)
(2000)
(Production Design)
(1988)
(Production Design)
(1984)
(Production Design)
(1990)
(Production Design) Usually with