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Edward Bond is a Scriptwriter, Editor and Additional Dialogue British born on 18 july 1934 at London (United-kingdom)

Edward Bond

Edward Bond
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Nationality United-kingdom
Birth 18 july 1934 at London (United-kingdom)
Death 3 march 2024 (at 89 years)

Edward Bond, né le 18 juillet 1934 à Holloway, quartier du nord de Londres, est un dramaturge, metteur en scène, théoricien, traducteur britannique.

Parallèlement à son œuvre (plus d'une trentaine de pièces), il a développé une vaste réflexion théorique et politique sur l'art du théâtre, qu'il met en pratique dans ses mises en scène et dans des ateliers d'acteurs. Pour lui, l'art réinvente plusieurs fois la mort, la fiction est soit une tombe, soit un ventre. Face à l'histoire qui nous donne une image si basse de l'humanité, le théâtre doit nous montrer ce que l'homme est capable de faire et ce qu'il est.

Biography

Edward Bond naît dans un quartier populaire du nord de Londres, dans une famille ouvrière d'origine paysanne. Enfant, il connaît les bombardements, subit l'exclusion scolaire et commence à travailler à quinze ans. Il découvre le théâtre par le music-hall, où travaillait sa sœur, et avec une représentation de Macbeth qu'il voit adolescent. Il l'étudie en autodidacte et commence à écrire à la fin des années 1950.

Il est remarqué par le Royal Court Théâtre qui créera ses premières pièces, et à qui il restera très attaché jusqu'aux années 1970. Sa première pièce publique, Sauvés, créée en 1965, provoque un énorme scandale qui fondera sa notoriété, avant de devenir un succès international. Il a depuis écrit plus de quarante pièces, pour les grandes institutions théâtrales (Lear, La Mer, Le fou...) aussi bien que pour des troupes plus modestes, étudiantes ou militantes (Jackets, Les mondes...) Son œuvre comprend également des livrets d'opéras et de ballet pour Hans Werner Henze, des adaptations, des traductions (De Tchekhov et Wedekind), des scénarios pour le cinéma, des pièces radiophoniques (Chaise, Existence) ou télévisées (Mardi et Maison d'arrêt) et une abondante poésie.

Il développe par ailleurs une importante réflexion sur le théâtre, ses fondements anthropologiques et sa fonction culturelle, politique et morale, à partir de laquelle il crée de nouveaux moyens pratiques, expérimentés dans de fréquents ateliers d'acteurs ou d'étudiants. Dans les années 1980, il rompt partiellement avec la scène institutionnelle britannique, mais autorise encore certaines de ses créations. Cependant, il se consacre essentiellement à l'écriture de pièces pour les adolescents qui se montrent largement au Royaume-Uni ainsi qu'à l'étranger (Auprès de la mer intérieure, Les enfants ou Onze débardeurs, Arcade...). Son œuvre est surtout diffusée à l'étranger, et tout particulièrement en France, où elle connait depuis les années 1990 un important écho.


Citation
Je suis né à huit heures et demie
du soir le mercredi 18 juillet 1934
Il y avait un orage
Une heure avant ma naissance ma mère lavait les escaliers de son immeuble pour qu'ils soient propres quand la sage femme marcherait dessus
Dans le quartier où vivait ma mère on considérait les représentants du corps médical comme des agents de l'autorité
J'ai été bombardé pour la première fois à cinq ans
Le bombardement a continué jusqu'à ce que j'aie onze ans
Plus tard l'armée m'a enseigné neuf façons de tuer
Et à vingt ans j'ai écrit ma première pièce
Comme tous les gens en vie au milieu de ce siècle ou nés depuis
Je suis citoyen d'Auschwitz et un citoyen d'Hiroshima
Je suis citoyen du monde humain qui est encore à construire.
(Poème d'Edward Bond à propos de sa propre naissance)

Best films

Nicholas and Alexandra (1971)
(Scriptwriter)

Usually with

John Box
John Box
(1 films)
Nicolas Roeg
Nicolas Roeg
(1 films)
John McEnery
John McEnery
(2 films)
Source : Wikidata

Filmography of Edward Bond (9 films)

Display filmography as list

Scriptwriter

Playing 'In the Company of Men', 2h1
Directed by Arnaud Desplechin
Origin France
Genres Drama, Comedy-drama
Actors Sami Bouajila, Jean-Paul Roussillon, Vladimir Yordanoff, László Szabó, Anna Mouglalis, Hippolyte Girardot
Roles Theatre Play
Rating62% 3.147223.147223.147223.147223.14722
Deux hommes de pouvoir se font la guerre. Princes modernes, ils règlent leurs comptes à coups de stock options, de complots financiers et d'OPA. Entre ces hommes d'affaires, le fils de l'un d'eux. On y trouvera aussi un héritier et deux rois, un chambellan, un fou et un manant.
One Russian Summer
Genres Drama, Historical
Actors Claudia Cardinale, Carole André, John McEnery, Ray Lovelock, Oliver Reed, Paola Tedesco
Roles Writer
Rating54% 2.710912.710912.710912.710912.71091
Palizyn is the patriarch of an aristocratic family in pre-revolutionary Russia. Ruthless and savage, he exercises great power over his dependents, his peers, and his army of servants. Vadim, outwardly the most wretched and obedient of the servants, secretly arranges for them to revolt.
Nicholas and Alexandra, 3h9
Directed by Franklin J. Schaffner
Origin United-kingdom
Genres Drama, War, Biography, Historical, Romance
Themes Politique, Political films, Films about capital punishment, Films about royalty
Actors Michael Jayston, Janet Suzman, Roderic Noble, Ania Marson, Lynne Frederick, Candace Glendenning
Rating71% 3.596623.596623.596623.596623.59662
The story begins with the birth of Tsarevich Alexei on 12 August 1904 during the Russo-Japanese War. Tsar Nicholas (Michael Jayston) is warned by the Prime Minister Count Witte (Laurence Olivier) and his uncle Grand Duke Nicholas (Harry Andrews) that the war is futile and costing too many lives. They tell him the Russian people want representative government, health care, voting and workers' rights, but Nicholas wants to maintain the autocracy. Meanwhile, underground political parties led by Vladimir Lenin (Michael Bryant), Joseph Stalin (James Hazeldine) and Leon Trotsky (Brian Cox) have formed.
Walkabout
Walkabout (1971)
, 1h40
Directed by Nicolas Roeg
Genres Drama, Action, Adventure
Themes Films about children, Films about families, Seafaring films, Films about suicide, Transport films
Actors Jenny Agutter, David Gulpilil, John Meillon, Noeline Brown
Roles Writer
Rating75% 3.7974353.7974353.7974353.7974353.797435
A teenaged schoolgirl (Jenny Agutter) and her much younger brother (Luc Roeg) become stranded in the wilderness after their father (John Meillon) goes berserk. After driving them far into the Australian outback for a picnic, the father suddenly begins shooting at the children. They run behind rocks for cover, whereupon he sets the car on fire and shoots himself in the head. The girl conceals what has happened from her brother and, after grabbing some food and supplies, the pair head out into the desert.
Blow-Up
Blow-Up (1966)
, 1h51
Directed by Michelangelo Antonioni
Origin United-kingdom
Genres Drama, Thriller, Crime
Themes Photographie
Actors David Hemmings, Vanessa Redgrave, Peter Bowles, John Castle, Sarah Miles, Jane Birkin
Roles Dialogue
Rating73% 3.699813.699813.699813.699813.69981
The plot is a day in the life of a glamorous fashion photographer, Thomas (Hemmings), inspired by the life of an actual "Swinging London" photographer, David Bailey. After spending the night at a doss house where he has taken pictures for a book of art photos, Thomas is late for a photo shoot with Veruschka at his studio, which in turn makes him late for a shoot with other models later in the morning. He grows bored and walks off, leaving the models and production staff in the lurch. As he leaves the studio, two teenage girls who are aspiring models (Birkin and Hills) ask to speak with him, but the photographer drives off to look at an antiques shop. Wandering into Maryon Park, he takes photos of two lovers. The woman (Redgrave) is furious at being photographed. The photographer then meets his agent for lunch, and notices a man following him and looking into his car. Back at his studio, Redgrave arrives asking for the film, but he deliberately hands her a different roll. She in turn writes down a false telephone number to give to him. His many enlargements of the black and white film are grainy but seem to show a dead body in the grass and a killer lurking in the trees with a gun. He is disturbed by a knock on the door, but it is the two girls again, with whom he has a romp in his studio and falls asleep.

Editor

Team

Nicholas and Alexandra, 3h9
Directed by Franklin J. Schaffner
Origin United-kingdom
Genres Drama, War, Biography, Historical, Romance
Themes Politique, Political films, Films about capital punishment, Films about royalty
Actors Michael Jayston, Janet Suzman, Roderic Noble, Ania Marson, Lynne Frederick, Candace Glendenning
Roles Additional Dialogue
Rating71% 3.596623.596623.596623.596623.59662
The story begins with the birth of Tsarevich Alexei on 12 August 1904 during the Russo-Japanese War. Tsar Nicholas (Michael Jayston) is warned by the Prime Minister Count Witte (Laurence Olivier) and his uncle Grand Duke Nicholas (Harry Andrews) that the war is futile and costing too many lives. They tell him the Russian people want representative government, health care, voting and workers' rights, but Nicholas wants to maintain the autocracy. Meanwhile, underground political parties led by Vladimir Lenin (Michael Bryant), Joseph Stalin (James Hazeldine) and Leon Trotsky (Brian Cox) have formed.