Walter Wanger is a Director, Associate Producer and Presenter American born on 11 july 1894 at San Francisco (USA)
Walter Wanger
If you like this person, let us know!
Birth name Walter FeuchtwangerNationality USABirth 11 july 1894 at San Francisco (
USA)
Death 18 november 1968 (at 74 years) at Santa Monica (
USA)
Walter Wanger (July 11, 1894 – November 18, 1968) was an American film producer active in filmmaking from the 1910s to the turbulent production of Cleopatra in 1963. Wanger developed a reputation as an intellectual and a socially conscious movie executive who produced provocative message movies and glittering romantic melodramas. Wanger was strongly influenced by European films, and made many productions geared towards international markets.
His career began at Paramount Pictures in the 1920s and led him to work at virtually every major studio as either a contract producer or an independent. Wanger served as president of the Academy of Motion Picture Arts and Sciences from 1939 to October 1941 and from December 1941 to 1945. Biography
Producteur prestigieux, dès ses débuts Walter Wanger offrit des rôles importants à de grandes stars féminines (Helen Morgan dans Applause, Tallulah Bankhead, Greta Garbo, Barbara Stanwyck, Claudette Colbert, Sylvia Sydney), produisant aussi J'ai le droit de vivre de Lang avec Henry Fonda et La Chevauchée fantastique de John Ford avec John Wayne, Frank Borzage, William Dieterle, Alfred Hitchcock et Jacques Tourneur.
Wanger collabore avec Joan Bennett dès 1936 avec Empreintes digitales de Walsh avec Cary Grant. Deux ans plus tard, Wanger lance la bombe Hedy Lamarr dans son premier film américain, Casbah. En 1940, dans La Femme aux cigarettes blondes de Tay Garnett, il redéfinit l'image (brune) de Joan Bennett, qui deviendra sa femme la même année. En 1945, c'est une autre brune, Yvonne De Carlo, qu'il fait connaître dans Les Amours de Salomé. À Bennett, il offre entre autres La Rue rouge et Les Désemparés. Il produit encore Jeanne d'Arc avec la blonde Ingrid Bergman et Le Livre noir d'Anthony Mann puis, en 1951, un scandale lié à sa femme et à l'agent de celle-ci brise sa carrière (Walter Wanger, Hollywood Independent de Matthew Bernstein, University of California Press, 1994).
Il revient au cinéma dès l'année suivante, et par la suite produit Les Aventures de Hadji, L'Invasion des profanateurs de sépultures et Je veux vivre ! qui vaut un Oscar à la rousse Susan Hayward. En 1963 le naufrage de Cléopâtre l'engloutit. Il meurt quelques années plus tard.
Best films
(1963)
(Producer)
(1948)
(Producer)
(1958)
(Producer)
(1942)
(Producer)
(1939)
(Executive Producer) Usually with